Veganství nejen jako styl stravování, ale jako životní filosofie

Co je to vlastně veganství? Jedná se o způsob života, který se snaží v co největší možné a praktikovatelné míře vyloučit veškeré formy využívání zvířat a krutosti na nich páchané. Dle veganů se tak děje zbytečně, protože lze žít, jíst, oblékat se a dělat jiné věci, aniž by za tím stálo utrpení nevinných tvorů.
ovocné poháry
Pojem veganství vznikl v roce 1944, kdy jej definovala britská společnost Vegan Society. Veganské stravování se skládá, podle spousty neznalých lidí, jen ze zeleniny a klíčků, ale tomu tak ve skutečnosti vůbec není. Veganská strava je velmi pestrá a často zdravější a vyváženější než strava lidí, kteří normálně konzumují mléčné výrobky, vejce a maso. Vegani si samozřejmě jako všichni ostatní mohou zahřešit fast foodem, například v podobě veganských burgerů, hotdogů či jiných laskomin.
Tento styl života je založen na čistě rostlinné stravě, což znamená, že vegani nekonzumují maso a masné výrobky (včetně želatiny), ryby, mléko a mléčné výrobky, vejce a med. Zároveň nekupují žádné živočišné produkty z kůže, kožešiny nebo kosmetiku vyrobenou ze živočišných složek či testovanou na zvířatech. Netestovaná kosmetika by měla mít certifikát „Leaping bunny“, označení „vegan“ totiž zaručuje pouze to, že ve výrobku se nenachází živočišné složky, nikoliv že nebyl testován na zvířatech. Vegani si dávají pozor i na „éčka“ obsažená v potravinách, jelikož velká spousta z nich může být živočišného původu. Ani všechna vína nejsou veganská, většina z nich je totiž čířena pomocí kaseinu (mléčný protein) nebo vaječných bílků.
go vegan

Proč být veganem?

Motivace k veganství jsou různé, lidé volí tento životní styl kvůli tomu, že nechtějí dál podporovat týraní a utrpení zvířat, dále kvůli planetě, protože veganská strava je šetrnější k životnímu prostředí, či kvůli zdravotnímu stavu. Je totiž vědecky dokázáno, že veganská strava je blahodárná pro zdraví a o dost vhodnější pro tělo než strava živočišná.

Chybějící vitamíny a bílkoviny?

Pokud je veganská strava správně sestavená, vitaminů a bílkovin má člověk dostatek. Zdravé tuky vegané získávají z ořechů, sacharidy z obilovin a bílkoviny z luštěnin, které jich mají daleko víc než maso a mléčné výrobky. Problémem je vitamin B12, který se ve veganské stravě nevyskytuje a tudíž jej musí vegani doplnit pomocí tabletek či jiných preparátů. To je ale, dle mého názoru, jen maličkost oproti zdraví prospěšné stravě a dobrému pocitu, že se člověk nepodílí na nehumánním jednání se zvířaty.